Semesterrapport

Postat: 2009-07-25 @ 20:42:35 Permalink Resor Kommentarer (18) Trackbacks ()

Photobucket
Vår båt hette Macek och ligger 4 från vänster i bild.

Nu är det en vecka sedan vi kom hem efter en helt fantastisk semester i Kroatien! Vår Nikon D60 fick jobba hårt under resan och vi tog mer än 500 bilder. Nu har jag rensat och sorterat och ca 380 bilder ligger nu på datorn. Jag tänkte visa er ett litet axplock av alla underbara bilder och berätta lite grann om vår seglats i den Kroatiska övärlden.
Måns står och väntar på att vi ska få hjälp med väskorna ombord.

Vi flög till Split och blev hämtade och körda till Trogir som ligger ett par kilometer norrut. Där va det lite förrvirring för vi hade inte fått reda på vilken båt vi skulle åka med, där låg typ 10-15 liknande båtar i hamnen. Men med hjälp från lite olika personer så hittade vi tillsist rätt. Och det visade sig att vi hade fått en av de finaste båtarna!

Photobucket
Så här fin hytt hade vi! Dubbelsäng, dusch, toa och aircondition!

Kl 1 gav vi oss ut till havs och dagens första etapp. Först ett badstopp i en vik och sedan midda på båten sen stannade vi i en lite badort norr om Makarska som heter Baska Voda. Där sov vi första natten.
På väg ut från hamnen i Trogir.

Vi va 23 gäster ombord, tyskar, fransmän, österrikare, kroater och 8 svenskar förutom vi. Vi blev snabbt goda vänner med svenskarna o hade supertrevligt ihop! De andra va oxå trevliga och det va riktigt kul o prata o umgås med folk i olika åldrar, från olika länder. Det va lite syftet med den här resan, det e perfekt när man bara e två!

Photobucket
Så här gött hade vi det ombord!

Det va en oerhört avkopplande semester! Kl 8 ringde de i klockan, då va frukosten serverad. Sen gick man upp o la sig på soldäck. Runt 10-tiden va det dax för dagens första badstopp i någon mysig vik. Vid 12-tiden körde vi vidare och 12.30 ringde det i klockan för lunch. O vilken lunch vi fick! 3 rätters varje dag o allt va sjukt gott! Mätta o belåtna gick man sedan upp o la sig på soldäck, läste och vilade. Ibland blev det ett badstopp på eftermiddan oxå, men annars la vi till vid 5-tiden i nästa hamn.
Måns snorklar i det varma, kristallklara vattnet!

Midda åt vi själva i land. Det va perfekt! Förutom en kväll, då blev vi överraskade med att bli bjudna av kaptenen på midda ombord på båten. En fantastiskt god midda!
Servicen va suverän ombord! Kaptenen hade själv byggt och ägde båten så han tog väldigt väl hand om den. Två matroser jobbade ombord och de tvättade, städade, fixade o donade med båten dag som kväll. I köket jobbade en kock och hans hjälpreda. De slet och svettades i värmen från morron till kväll i köket.
Photobucket
Vi svenskar satt tillsammans och åt. Kaptenen Teo står i baren och ser nöjt ut över sina nöjda gäster!

Dagarna fylldes med att slappa och sola i solstolen, läsa böcker, lösa korsord och dricka öl tillsammans med de andra i skuggan i aktern, bada och snorkla i vackra badvikar, prata, skratta och njuta av den goda maten och framför allt njuta av havet och den fantastiksa utsikten.

Varje kväll anlände vi till en ny hamn, efter Baska Voda blev det en kväll och natt på ön Korcula som med sin "Gamla stan" och ringmur kallas för lilla Dubrovnik, efter det anlände vi till ön Mljet där det fanns en nationalpark med bla två stora saltvattensjöar.

Photobucket
Solnedgång över havet utan för ön Mljet.

Efter Mljet seglade vi vidare söderut mot veckans höjdpunkt, Dubrovnik. Det va 30-35 grader varmt så det blev en svettig vandring uppe på den gamla muren runt hela galma stan i Dubrovnik, men det va det värt. Så välbevarat och vilken utsikt! Jag fotade säkert 100 bilder där!

Här står vi uppe på ringmuren och fotograferar färstningen på andra sidan viken.
Photobucket
Nu har vi nästan gått runt hela stan uppe på muren. Utsikt över de vacka hustaken.

Sen seglade vi tillbaks norrut. Vi stannade bla till i en liten mysig fiskeby där det va en bar som hade livemusik, där blev det dans hela natten lång! Sen va det dax för sista stoppet, ön Hvar.
På Hvar va det lite mer hålligång, barer och diskon låg på rad längs kajerna och likaså gjorde de flotta yahterna.

Photobucket
Vi lyxade till det o åt midda på den här fina restaurangen som låg uppe på en balkong uppe på en gammal fin byggnad med utsikt över hela hamnen.
Fick lite inspiration till altanbygget ;-) Nu planeras det för innertak med spottar och högtalare :-D

Här kör vi in i hamnen i Trogir.

Sista kvällen va vi tillbaks i Trogir där vi startade resan. Vi åt kvällens midda ihop med de andra svenskarna. Ett perfekt avslut på en perfekt vecka! Nästa morron va det tidig frukost, lite srgliga farväl och sen åkta alla en, efter en ut till flygplatsen.
Jag kan varmt rekomendera alla att göra den här resan nån gång. Den va oförglömlig!

Här e lite bilder från vår vackra båt Macek!

Semestertider

Postat: 2009-07-10 @ 20:39:19 Permalink Blandat Kommentarer (15) Trackbacks ()

Här har det varit fullt upp med semesteraktiviter därav min frånvaro från bloggen. Vi har haft kanonväder i 2 veckor, soligt o varmt! Vi har rivit klart uterummet, kört all skit till tippen, badat och umgåtts mycket med våra vänner.

Efter semestern ska jag lägga ut bilder o berätta lite mer om rivningen av uterummet samt planerna för den nya altanen.
Här kommer en sneak peak från rivningsarbetet så länge.

Photobucket

Jag har även slutfört några pysselprojekt. Tror jag har berättat om att jag hade planer på att göra ett eget planteringsbord och att jag köpte ett skötbord på en loppis för några veckor sen som jag skulle göra om. Nu e det klart! Eller nästan iaf, har en detalj kvar och det e att måla det i framkanten.
Så här blev det iaf!

Jag har målat det i samma färg som allt annat trä i vår trädgård. Sen har jag återvunnit en vaxduk som jag dels har klätt det nedersta hyllplanet med och dels sytt en liten huva som skydd. Sen har jag även tagit tillvara glasmosaik som blev över från köksrenoveringen och satt på den övre skivan. Jag har öven förstärkt den med överblivna vita hyllplan. Recycle!

Det blev mosaik över o då hittade jag ett gammalt sidebord från IKEA som jag har målat vitt en gång i tiden i källaren som vi inte har använt på ett tag. Nu känns det som ett helt nytt bord! Tanken just nu e att vi ska ha det på altanen när den e klar.

Photobucket

Sen fick jag ett ryck och målade och klädde om min solstol som jag tillverkade i slöjden på högstadiet! Använde överblivet tyg från sittpuffen som jag klädde om för ett tag sen.

Idag e det fokus på packning till semesterresan. I morron bitti bär det av till Split i Kroatien och segelbåten som väntar på att ta oss ut i den Kroatiska skärgården en vecka. Det ska bli så härligt o komma iväg. Kan verkligen behöva komma bort o få ny energi. Har precis fått det sista negativa svaret på ett jobb. Har varit på en massa intervjuer de senaste veckorna, det har varit väldigt påfrestande men samtidigt hoppfullt. Men nu e allt hopp ute, av 3 möjliga jobb fick jag 0 :-( Känns förjävligt just nu. Tror jag ska ta o bli egenföretagar ist. Orkar inte va i den här beroendeställningen längre. Jag vet inte hur många jobb jag har haft och hur många jag har sökt och hur många intervjuer jag har varit på sen jag slutade gymnasiet, sen när man äntligen får sitt första fasta jobb i 30-års åldern, trivs bra, o börjar känna sig trygg o lugn då får man kicken. Det tar verkligen hårt på självförtroendet :-(
Nä fy, de ska inte få knäcka mig. Nu ska jag njuta av vår semester!

Ha det så bra alla goa läsare!